Moje ulubione książki
1. Zagadki
- Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)
- Czyta ją mama, czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)
- Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)
2. Piosenka
Piosenka „Jestem książką” A.Szymański i M.Tomaszewska „Jestem książką”
dostępna pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg
Witam cię kartek szelestem,
Tytułem na pierwszej stronie,
Bo po to przecież tu jestem,
Żebyś mnie ujął w dłonie
Ref: Jestem książką
Mam tytuł i autora
Jestem książką
Czytania przyszła pora. (bis)
Kiedy ci smutno będzie,
w łóżeczku będziesz- chory;
Ja z tobą pójdę wszędzie,
Poprzez zimowe wieczory.
Ref: Jestem książką..
Wędrować po każdej kartce
Nigdy ci się nie znudzi!
Bo bardzo są ciekawe
Przygody nieznanych ludzi.
3. Franek i farby - Wprowadzenie litery F dużej i małej, drukowanej i pisanej na podstawie zagadek:
Polecane filmiki dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk
https://www.youtube.com/watch?v=e5pRuzVeyYA
4. Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych
- „Ile zrobię kroków?” – dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na głowie i próbuje zrobić kilka kroków. Dziecko liczy, ile kroków udało mu się zrobić, zanim książka spadła. Zadajemy pytanie : Ile kroków udało ci się zrobić najwięcej, i oklaskujemy brawami.
– „Co to jest?” – rysowanie palcem po plecach (Wzajemnie rysujemy sobie po plecach różne przedmioty i zgadujemy, co to jest. Zaczynamy od prostych form takich jak fala, serce, kwiatek, przechodząc do trudniejszych jak bałwan, ryba, samochód…)
– „Papiernia” – zabawa relaksacyjna.
Dziecko bawi się razem z rodzicem. Dziecko kładzie się na brzuchu, a rodzic wykonuje na nim prosty masaż zgodnie z treścią wiersza. Po chwili następuje zamiana. Dziecko może nauczyć się wiersza i samo wymyślić proste ruchy ilustrujące jego treść.
Wiersz: Papiernia, Natalia Łasocha
Wczesnym rankiem idź do lasu, (Rodzic palcami wskazującymi na przemian „spaceruje” po plecach dziecka).
Drwal tam drzewa tnie. (Krawędzią dłoni delikatnie kreślimy linię w poprzek dziecka pleców).
Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. (Pięść jednej dłoni przesuwamy wzdłuż pleców).
Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, (Chwytamy dziecko za ramiona)
na drobne kawałki porządnie go posiekaj. (Krawędziami obu dłoni delikatnie stukamy dziecko po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry).
Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, (Delikatnie dotykamy jego szyi, a następnie jednego i drugiego ucha)
w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. (Palcem wskazującym kreślimy koła na plecach dziecka).
Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj, na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. (Palcami obydwu dłoni przesuwamy po plecach od góry do dołu).
Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz, masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. (Całą powierzchnią obu dłoni gładzimy plecy od góry do dołu).
Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele, taki papier co dzień ma zastosowań wiele. (Turlamy dziecko po dywanie).
5. Moje książki
Zrób porządek w swoim kąciku z książkami.
- poustawiaj książki, znajdź książki zniszczone i odłóż je do naprawy
- opowiedz mamie lub tacie o swojej ulubionej książce
- wybierz książkę do przeczytania z rodzicami wspólnie wieczorem
6. Wspólne oglądanie książek
Pooglądajcie wspólnie książki. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Czym różnią się od siebie te książeczki?
- Czy są tej samej wielkości?
- Czy są tej samej grubości?
- Czy mają takie same kolory?
- Co można znaleźć w książkach?
- Gdzie możemy kupić książkę?
7. Wiersz: Moje książki – Iwona Salach
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Pytania do wiersza: O czym opowiada wiersz?; Dlaczego dobrze jest mieć książki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę? Warto zwrócić dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć oraz odkładać książki na swoje miejsce.
„Czy znasz tę bajkę?” – zabawy ruchowe do poznanych bajek. Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią. Rodzic pokazuje obrazki dotyczące popularnych bajek (np. Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Śpiąca Królewna…).
-
Rozpoznawanie po dotyku, co miał w koszyczku Czerwony Kapturek. Rodzic umieszcza w koszyku kilka przedmiotów. Dziecko nie widząc, co jest w środku, po dotyku rozpoznaje rzeczy.
-
Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny. Dziecko z papierowych pudełek po produktach spożywczych budują zamek z wieżą.
-
Szukanie pantofelka Kopciuszka. Dziecko zakrywa oczy, rodzic w tym samym czasie chowa kapeć-pantofelek. Wskazówką dla szukającego dziecka jest hasło: ciepło, zimno.
-
Naśladowanie Kota w butach. Dziecko chodzi na czworakach, robi koci grzbiet. Na hasło Kot w butach wstaje i chodzi, wysoko unosząc kolana.
-
Szukanie po śladach Jasia i Małgosi. Rodzic chowa książkę z ilustracją Jasia i Małgosi. Rozkłada na dywanie kontury pierniczków tak, by doprowadziły dziecko do ukrytej książki.
„Nasza biblioteczka” – swobodne wypowiedzi na temat książek. Rodzic daje dziecku książki z domowej biblioteczki. Dziecko uważnie ogląda książki, otwiera, przekłada kartki. Następnie odpowiada na pytania: Jak wygląda książeczka?, Jest duża czy mała?, Jest gruba czy cienka?, Czy ma ilustracje?, Co widać na ilustracjach? Rodzic opowiada dziecku, z czego składa się książka. Okładka chroni strony książki i na niej jest napisany tytuł książki. To jest kartka, a to strona. Na niej są litery, które układają się w wyrazy i zdania. Dzięki nim wiemy, czy to jest bajka, wiersz czy opowieść.
„Każda książka na swoim miejscu” – porządkowanie i układanie książek na półkach. Dziecko wspólnie z rodzicem ustalają, w jaki sposób można uporządkować książki. Można zaproponować dziecku wybrane rozwiązania, np. ustawienie książek od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej itp. Następnie R. organizuje wspólną pracę.
„Baba Jaga patrzy” – zabawa ruchowa. Rodzic jest Babą Jagą, dziecko stoi na wyznaczonej linii. Baba Jaga odwrócona tyłem powtarza słowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dziecko biegnie w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dziecko musi się zatrzymać w miejscu i nie poruszać się. Jeżeli się poruszy wraca za linię. Baba Jaga ponownie wypowiada formułkę.
„Luneta” – praca plastyczno – techniczna. Dziecko dostaje rolkę po papierze toaletowym oraz kolorowy papier i różnego rodzaju kształty do ozdabiania. Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek w dowolny sposób.
Pozdrawiamy, życzymy miłej nauki i zabawy.