GMINNE


PRZEDSZKOLE W ŁASZCZOWIE

Raport dostępności        RODO          tel: (84) 66 11 530

 

 

      Aktualne wydarzenia

 
 Polska to mój dom
1. Utrwalenie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.
2. Wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc naszego kraju.
3. Poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych.
 
 
,,Katechizm polskiego dziecka” – zapoznanie z wierszem Władysława Bełzy
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Pytania do dzieci:
1. Jak nazywa się nasza ojczyzna?
2. Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?
3. Jak wygląda godło Polski?
4. Jak wygląda flaga Polski?
Dzieci mogą ułożyć z Alfabetu wyrazy: Polska, godło, flaga
Co charakterystycznego oprócz flagi i godła na każdy kraj? (hymn)
Mazurek Dąbrowskiego sł. Józef Wybicki ( wysłuchanie hymnu)
Wyjaśnienie dzieciom, że podczas słuchania hymnu obowiązuje odpowiednia postawa.
,,Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy.”
—1
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
2
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz, Dąbrowski...
3
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz, Dąbrowski...
4
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz, Dąbrowski…
Pytanie do dzieci: W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski?
 
Krótka historia hymnu:
W 1797 roku, podczas trzeciego rozbioru Polski pod wpływem emocji i dużego wzruszenia, polski pisarz i polityk Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, nazywaną aktualnie Mazurkiem Dąbrowskiego. Autor melodii nie jest do końca znany, jednak pieśń bardzo szybko zyskuje dużą popularność wśród legionistów. Niespełna 6 miesięcy później, pieśń ta znana jest już we wszystkich zaborach.
Pieśń ta śpiewana była podczas najważniejszych wydarzeń w historii Polski, tzn.:
• 3 listopada 1806 r. - zwycięski wjazd gen. H.Dąbrowskiego i J.Wybickiego do Poznania
• 1848 r. - Wiosna Ludów
• 1830 r. - powstanie listopadowe
• 1863 r. - powstanie styczniowe
Dzięki temu naród polski czuł się jedną wspólnotą, wierzącą w odzyskanie niepodległości. W niedługim odstępie czasowym, Pieśń Legionów Polskich we Włoszech została przetłumaczona aż na 17 języków, w tym na angielski i niemiecki. Oficjalnie Mazurek Dąbrowskiego pełni funkcję hymnu narodowego od 1927 roku.
Podanie o Lechu- zapoznanie z treścią legendy.
Dawno temu do pięknych ziem i nieprzebytych borów nad Wisłą przywędrowały plemiona słowiańskie, by tu się osiedlić. Dowodzili nimi trzej rodzeni bracia. Byli to Czech, Lech i Rus. Długo wędrowali, aż w końcu dotarli do puszczy, po przekroczeniu której ich oczom ukazała się cudna kraina z wieloma pagórkami i jeziorami.
Ten niecodzienny widok największe wrażenie zrobił na Lechu. Bracia rozejrzeli się wokoło, aż w końcu w oddali dostrzegli wielki, rozłożysty dąb, na którym swe gniazdo uwił biały orzeł. Ptak przestraszony widokiem zbliżających się ludzi, szybko wzbił się w powietrze. Rus w tym momencie chciał postrzelić go z łuku, lecz powstrzymał go Lech, który uznał, że orzeł to dobry znak, by w tym miejscu założyć swą osadę.
Ponieważ Lech dostrzegł białego orła na tle purpurowego nieba, postanowił jego właśnie obrać sobie za godło państwowe. Gród zaś, który założył, nazwał Gniezdnem (od gniazda, na którym spostrzegł orła).
W taki oto sposób przez wiele lat biały orzeł na czerwonym tle był godłem państwa polskiego, a także symbolem, z którym polscy rycerze wyruszali do walk o wolność ojczyzny. Do dzisiejszego dnia istnieje też gród gnieźnieński, który był pierwszą stolicą Polski.
W końcu bracia się rozstali. Czech wyruszył na południe, natomiast Rus na wschód. Na zajętych przez siebie terenach założyli własne państwa – od ich imion nazwano je Czechami i Rusią. Polaków zaś nazywano przez wieki Lechitami, a nazwie tej dali zapewne początek potomkowie legendarnego Lecha.
 
Pytanie do dzieci: Dlaczego nasz kraj nazywa się Polska?                                                          
    Według znanych w Polsce legend założycielem naszego państwa by Lech, który podróżował ze swoim ludem. Zdecydował się zamieszkać, tam gdzie orzeł zbudował swoje gniazdo. Miejscu temu nadał nazwę Gniezno. Tereny wokół Gniezna nie wyglądały tak jak obecnie. Na Lecha i jego ludzi, którzy zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zaczęto mówić Polanie (od pola). Później nazwa zmieniła nieco swoje brzmienie. O naszym kraju zaczęto mówić Polska.
Do uzupełnienia Karty pracy cz.4 strony od 11 do 14(dla sześciolatków)
 
A teraz trochę ruchu:
1."Koty na parapecie" - dzieci chodzą na czworaka (na kolanach i dłoniach) po pokoju, rozglądając się uważnie. Na hasło : "uwaga pies" zwijają się w kłębek i leżą nieruchomo aż do momentu gdy usłuszą hasło "kota nie ma". I powtarzamy to kilka razy.
2." Ruchomy dywan" - dziecko leży z rękami blisko ciała. Na hasło turla sie z jednego brzegu pokoju na drugi.
3. "Tydzień" dziecko w pozycji stojącej z nogami złączonymi przeskakuje do przodu i do tyłuz jednoczesnym wymienianiem nazw dni tygodnia.
4. "Wahadło" stoimy w lekkim rozkroku, ręce na biodrachi przenosimy cięzar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
5. "Głaz" siad w kole skrzyżnie, ręce wyprostowane w łokciach trzymamy nad głową. Zadaniem jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężaru głazu trzymanego w ręku nad głowę. Kiedy to nastąpi - w podobny sposób unosimy wyobrażony głaz aż do wyprostowania łokci.
Praca plastyczna:
1.Poproś dorosłego o odrysowanie konturu Polski. Zaznacz na niej największą polską rzekę i stolicę Polski. Następnie zapełnij cały kontur czym zechcesz. Może to być plastelina, kolorowy papier, ścinki włóczek, lub kulkami bibuły.
2. Wykonaj flagę Polski - może byc z kartonu, bibuły lub z materiału.
3. Poproś rodzica o wydrukowanie z internetu godła Polski i pokoloruj.
 
Zabawa słuchowa
" Znajdź rymy"
Rodzic czyta początek rymowanki - dziecko kończy.
1. Zosia koszyk grzybów niesie, bo od rana była w........   (lesie).
2. Wojtek chciałby pójść do lasu, ale nie ma na to........     ( czasu)
3. Tutaj rosły dwa maślaki, ale zjadły je.....................       ( ślimaki)
4. Julek na łące był dzisiaj z rana, widział tam żaby oraz..........(bociana)
5.Stasio na łące spotkał ropuchę, co polowała właśnie na........( muchę).
 
Zgadywanki:
1.Jak nazywa się miejscowość w której mieszkasz?
2.Powiedz nazwę miejscowości w której znajduje się Twoje przedszkole?
3.Czy jest to miasto, czy wieś ?
4. Czy wiesz, gdzie mieszkają Twoi dziadkowie?
5.Jak nazywa się ojczyzna w której mieszkasz?
6. Jak wygląda godło Polski?
7. Co jest stolicą Polski?
8. Jak nazywa się największa rzeka Polski?
9. Jakie kolory ma nasza flaga?
10. Czy wiesz co jest godłem miasta Łaszczów?
BRAWO!
Za pomocą klocków, które masz w domu wykonaj makietę miasta z domami, budynkami sklepów, placami zieleni i podziel się zdjęciem na stronie facebooka naszego przedszkola.

Nauka piosenki Podróże po Polsce” sł. A. Filipkowska, muz. J. Rochecki

https://www.youtube.com/watch?v=SqsQt9k5Rls

Na dole mapy góry wysokie!

Mrugają Tatry nad Morskim Okiem.

Kto chciałby w wodzie stopy zamoczyć?

Choć lodowata, widok uroczy!

 

Ref. Och, jaka piękna ojczyzna nasza!

W podróż po Polsce wszystkich zaprasza!

Wędrujcie ze mną- mówi Gagatek.

Zwiedzimy kraj nasz, palcem po mapie.

 

Przecina mapę nitka błękitna.

Jak się nazywa ta rzeka? Wisła!

Z gór nas zabierze ta rzek królowa

do Wawelskiego Smoka z Krakowa.

 
Na samej górze Bałtyckie Morze.

Roi się w morzu od dziwnych stworzeń.

Chodźmy na spacer piaszczystą plażą,

może się jakieś ryby pokażą?

Ćwiczenia manualne-utrwalenie litery J,j

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,20be5-nauka_pisania_literek,do_druku,169761.html

Zadanie matematyczne
Ułóż dowolny wyraz za pomocą literek z alfabetu i pod nim podpisz za pomocą symboli liczb z ilu liter składa się ten wyraz.  Jak już ułożysz kilka wyrazów to postaraj się stworzyć zbiory, czyli uporządkować do jednego te które składają się 5 liter, te które maja 6 liter itp.
 
Proponujemy skorzystać z następujących stron internetowych:
 
 
 
 
 
 
 
Życzymy miłej pracy i zabawy.